Wykup reklamę w Kafeterii Więcej »

Magazyn dla kobiet Kafeteria jest częścią Portalu o2.pl Więcej »

Bon Appetit

Pesto

Autor: Ewa Kubicka  Data: 19.09.2004

Do zrobienia tego sosu namawiam wszystkich. Szczególnie zaś tych, którzy sami wyhodowali dorodną bazylię w ogródku. Znakomity do makaronów. Jest jednym z piękniejszych pomysłów kuchni włoskiej. Podaję najbardziej klasyczny z przepisów. Możecie go naturalnie modyfikować wedle własnego gustu , zmieniając proporcje poszczególnych składników, dodając inne (np. pomidory, paprykę).
Pokazuję „ręcznie” robione pesto. Nie jest tak gładkie jak to zrobione przy pomocy miksera. Można je wykonać od ręki, w warunkach polowych, niekoniecznie w moździerzu. Aromat zgniecionej bazylii, orzeszków piniowych i czosnku niezwykle ożywia nasz apetyt. Wrażenia smakowe w pełni potwierdzają nasze domysły.

Porcje: 4  Koszt: 20 zł  Trudność: prosty  Czas: 60 min.  Kalorie: trochę

PestoPestoPestoPesto

Składniki:

- 10 dorodnych łodyżek bazylii (najlepiej z ogrodu),
- 2 nieduże ząbki czosnku,
- 1/3 szklanki oliwy z oliwek (extra virgin),
- 1 nieduża łodyga selera,
- 1 łyżka orzeszków piniowych,
- 3 łyżki startego parmezanu,
- sól, pieprz.

Jak przyrządzić?

1) Opłukane i osuszone listki bazylii odrywamy od łodyżki. Drobno kroimy. Wrzucamy do pojemnika, w którym będziemy robić sos. Tak samo postępujemy z czosnkiem i selerem. Tłuczemy na miazgę w moździerzu lub rozdrabniamy mikserem. Jeśli używamy miksera, oliwę dodajemy od początku rozdrabniania w małych porcjach.

2) Dodajemy parmezan, a następnie zrumienione na suchej patelni przeszki pinii. W dalszym ciągu rozcieramy jak najdokładniej. Zaczynamy dodawać oliwę, wlewając ją wąskim strumieniem, cały czas mieszając masę starannie. Dodajemy sól i pieprz.

3) Próbujemy i w zależności od własnego smaku dodajemy to, czego wg nas brakuje, aby smak był pełny i wyrazisty.

Jak podawać?

Ze świeżo ugotowanym makaronem. Klasycznie – ze spaghetti lub linguine.
Ja uwielbiam z makaronem tagliatelle. Makaron po odcedzeniu wykładamy na półmisek. Dokładamy pesto i mieszamy. Po wierzchu można posypać resztą parmezanu i orzeszków piniowych.

Znakomicie smakuje mięso z grilla posmarowane pesto ok. 1 godz przed opiekaniem. Pesto można dołożyć jako jedną z warstw lasagnii. Jednym słowem – nieskończona ilość możliwości.

Uwagi:

Trudno jednoznacznie oszacować koszt. Orzeszki piniowe są drogie. Zużywamy ich jednak niewiele. Najczęściej można je znaleźć w sklepach typu delikatesy.
Wersja do druku

Wasze komentarze

Autor: myrna  22.09.2004

to chyba dobre będzie.....

Autor: turkusowa  23.09.2004

tylko tych orzeszkow nigdzie znalezc nie można... :(

Autor: pestka  25.09.2004

Pesto... swietny pomysl! Wlasnie gotuje makaron :) Orzeszki na pewno mozna kupic w delikatesach 'europa'; w marketach chyba tez mozna zdobyc, ale glowy nie dam.

Autor: Patrycja  28.09.2004

Pesto jest pyszne ale jest znacznie lepsze zrobione ze szpinaku i z dodatkiem soku z jednej wiekszej cytryny ....prosze nie zapomiec o podgrzaniu orzeszkow na patelni co wypusci ich naturalny tluszcz. Cytryna obudzi wszyskie skladniki kiedy sie spotka z cieplym makraronem a smak wspanialy.

Autor: damien  01.10.2004

patrycja ?? nie wiem czy wiesz ale calym smakiem pesto jest bazylia !! takze robieniem jej ze szpinaku mija sie z celem !! sorry !!

Autor: Iwona  06.10.2004

Cześć!PESTO coś wspaniałego,robiłam go nie dawno pierwszy raz i .......jeszcze w tej chwili czuję jego smak....poezja.Ja zamiast orzeszków dodałam płatki migdałowe.Kto go nie robił to szybciutko do kuchni....:)

Autor: envie  12.10.2004

Zgadzam się Pesto to AMBROZJA!!!! Nie ma nic lepszego! Można go stosować jako sos do masty, albo nacierać mięso do pieczenia, palce lizać!!!

Autor: envie  12.10.2004

Jedna uwaga oryginalne pesto genueńskie nie zawiera selera, a serem składnikowym powinno być pecorino, ale parmiggiano też można użyć. Orzeszki pinoli mozna dostać w Warszawie w sklepie sezam

Autor: Basia  08.11.2004

Pesto jest fantastyczne, ja zamiast orzeszków piniowych dodaje włoskie ,posiekane i opieczone na patelni. Robię tego w sezonie bazyli dużą ilość i wekuję w słoiczkack. Całą zimę mam pgotowe ile razy mi się zamarzy.

Autor: kasiaK  10.11.2004

Witam! Slyszalam ze zamiast orzeszkow piniowych mozna dac ziarna slonecznika. Nie robilam jeszcze to nie wiem jak to wychodzi, ale brzmi niezle:) Pozdrawiam

Autor: ewa  10.11.2004

Basiu czy \ty wekujesz pesto razem z serem jakikolwiek nie zostałby użyty?

Autor: Basia  22.11.2004

Ewuniu, bez sera za to jako masę wypełniająca stosuje jeszcze pieczony bakłażan

Autor: MJ  05.01.2005

nogroda temu :) kto powie gdzie dostać orzeszki piniowe w Krakowie

Autor: Serce Oceanu  10.01.2005

Zamiast orzeszków pinii polecam znane nam dobrze pestki słonecznika, uprażone na oliwie na patelni i odsączone z tłuszczyku na bibule, tudzież ręczniku papierowym... Pesto pyyycha :)

Autor: agaaa  30.01.2005

Orzeszki piniowe w krakowie dostaniesz na ul.Krupniczej w "Naturalnym Sklepiku" ;> Nieco odpychajaca jest ich cena: 19zl/1dkg

Autor: atamanek  09.02.2005

Witam, Zajadałam się wczoraj pesto z Moim Misiem, mowie Wam, paluchy lizać :))) polecam wszystkim którzy lubią dobrze i dużo zjeść a tego uwierzcie nie można za dużo zjeść!!! Smacznego!!!!

Autor: ...  09.02.2005

Ciesze się że Ci smakowało słoneczko. Nasze pesto przywiozłam z Włoch i pachniało miętą dodatkowo ..do tego troszkę sosu śmietanowo serowego z pietruszką i wędzonym kurczakiem :D A potem można sie wylegiwać do góry brzuchem. Pozdrawiam

Autor: alicja  09.02.2005

Ale tez z iloscia nie warto przesadzac ! bo bardzo ulatwia trawienie;)

Autor: karampuk  12.02.2005

dziewczyny haha spokojnie, są naprawdę o wiele smaczniejsze sosy od tego tutaj ,choćby prościutkie aglio e olio - pozdrawiam

Autor: ...  14.02.2005

Kolego spokojnie.. każdy lubi co innego. haha. Ja tez robie mnóstwo sosów i na większośc powiedziałabym ze sa pyszne. :D

Autor: patrasz  14.02.2005

Ulalalala to jest poprostu niebo w gebie. Pierwszy raz jadlam to w stanach i poprostu padlam na kolana. Aha to nie jest jakis tam sos ! ! ! Blagam tylko bez szpinaku wtedy to juz nie jest pesto. :-D

Autor: wojtek  17.02.2005

to jest przepyszne polecam

Autor: orzeszki piniowe  19.02.2005

orzeszki piniowe w W-wie widzialam na ulicy Gornoslaskiej na Powislu w "Mini Europie" czynne do godziny 22, koszt chyba 120 zlotych za kilogram

Autor: Maritto  22.02.2005

UWAGA PORADA orzeszki piniowe można i warto zamienić na PISTACJOWE (więcej niż tych pierwszych) efekt smakowy równie wyrafinowany, dla zwiekszenia objętości dodatku orzechowego dodać orzeszki ziemne - ORZECHY powinny być zmielone grubo lub rozgniecione. Smacznego

Autor: brayan de palma  22.02.2005

gorszego syfu na oczy nie widziałem, a smaku to wogóle nie ma, jak ktoś ma ochotę się porzygać proponuje pesto dwie łyżki

Autor: malutkie  23.02.2005

pesto swietnie wychodzi tez z ziaren slonecznika a jest o wiele tansze... pozdrawiam

Autor: ragazza  23.02.2005

A wiecie ,że orzeszki piniowe łuska się z szyszek? (ale trochę większych niż nasze) We Włoszech są bardzo popularne. Dodaje sie je na przykład do tradycyjnych świątecznych babek. Jak na mój gust to w smaku podobne są do ziaren słonecznika. Sos jadłam już wiele razy, ale trzeba dodać, że nie każdemu będzie smakował bo jest dosyć specyficzny. Zwolennikom włoskiej kuchni polecam! Smacznego! Ciao! :)

Autor: Edi (zini)  28.02.2005

co do orzeszkow piniowych (z sosny) - kupicie je w sklepach ze zdrowa zywnoscia, do super tanich nie naleza, ale sa pyszne i czasem mozna sobie nan pozwolic... pozdrawiam

Autor: Paweł  01.03.2005

A czy można wogóle zrezygnować z orzeszków?

Autor: Kundzia  02.03.2005

Coś fantastycznego.Pyszne . Uwielbiam makaron z pesto i oliwą z oliwek . Zaraz sobie zrobię na obiad.

Autor: kula  03.03.2005

w sloiczku mozna dostac pesto i owszem, ale to zupelnie co innego. dodaja tam ziemniaki (chyba zeby zwiekszyc objetosc tanim kosztem) i nie wiadomo co jeszcze. na pewno nie ma takiego smaku, jak zrobione ze swiezej bazylii.

Autor: mada  04.03.2005

Do damiana!!!jesli chciałby pan wiedziec to pesto mozna robic zarowno z bazylia jak i ze szpinakiem!!!!!!!!!!!!

Autor: Edi (zini)  04.03.2005

..wróciłam by powiedzieć że pesto jest pyszne, wczesniej nie mialam okazji go skosztować. Co prawda na początku trochę się skrzywiłam ;-), jest dość charakterystycznym sosem jakby nie bylo, ale po paru 'kęsach' stwierdzam że pycha :-) Pozdrawiam

Autor: Irena  12.03.2005

Zamiast bazylii i orzeszków dodaje natke pietruszki i prażony słonecznik.Też smaczne może mniej egzotyczne.

Autor: waldi  13.03.2005

jest to cos innego warto sprubować

Autor: waldi  13.03.2005

jest to cos innego warto sprubować

Autor: rosso  14.03.2005

ja polecam pesto z dodatkiem czerwonych suszonych pomidorow tzw Pesto Rosso. tylko jedyna firma Grand'Italia robi rewelacyjne! sa dostepne w marketach smak niepowtarzalny, genialne z makaronem +czosnek oliwa i koniecznie zielona pietruszka Delicje!!:))

Autor: Sław  20.03.2005

Witam! Polecam zastąpic bazylię - salatą rukola z dodatkiem liści mięty. (pesto bedzie orzeżwiające) Podstawą jest także, nie żałować parmezanu!!!! Pozdrawiam

Autor: balbina  22.03.2005

"ragazza" ma rację jak ktoś nieobyty to z zazdrości staje się arogancki. Pesto mniam mniam

Autor: nicolo77  25.03.2005

a pesto z suszonymi pomidorami ? ..... kto zna przepisik ?????

Autor: dziku  27.03.2005

Według mnie przepis na pesto, to po prostu bazylia, czosnek i oliwa, wszystko ugniecione razem. Według niektórych Włochów dodawanie orzechów do pesto to straszliwa profanacja, coś w rodzaju ananasów, czy boczku na pizzy. W każdym razie gorąco polecam. Nasionka bazylii można kupić wszędzie. Rośnie bardzo, bardzo dobrze, dopóki nie zasadzi się jej w ogródku, gdzie od razu zeżrą ją ślimaki i nie urośnie wcale. Wolę skrzynki na balkonie, chociaż i tam zeszłego lata jeden dotarł, ale zginął nim go zauważyłem, a zeżarły go mrówki, które weszły po winogronie. Bazylii nie ruszają. Za to w ogródku polecam majeranek. Rośnie bez żadnej pomocy. Rozgadałem się, ale już nie mogę się doczekać na cieplejsze dni. Pozdrawiam

Autor: inka  30.03.2005

pesto jest wyśmienite także na kanapkę: bułkę typu ciabata przekrojić tylko z jednej strony wkładając do niej plastry sera mozzareli, pomidora, sałatę rukola i polać sosem pesto, do tego kawa z mlekiem .Coś takiego jadłam we włoskiej restauracji w Holandii i właśnie w takiej wersji próbowałam tego sosu po raz pierwszy. Jest to najlepszy sos jaki jadłam w życiu!Polecam!

Autor: mama001  31.03.2005

Pesto jest super nawet bez orzeszkow!!

Autor: artur  21.06.2005

a probowaliscie pesto rosso (czerwone)??? Pychota! I prosze wszystkich ktorzy zastepuja "coś-czymś" w przepisie na pesto! Po zmianie skladnikow - to juz nie jest pesto!!! Do cholery! A robienie tego samemu to bzdura - nie wyjdzie jak powinno i drogie sa skladniki(orzeszki pini) Wiec nie kombinujcie tylko wydajcie 14 pln na pesto AGNESI

Autor: ewa  24.06.2005

Prawdziwe pesto jest tylko i tylko z bazyli i do sosu wrzuca sie makaron a nie odwrotnie pozdrawiam

Autor: Kristofo  27.06.2005

Po pierwsze bazylii nie powinno się kroić (poprostu ją rzemy w rękach). Zioła nie lubią kontaktu z metalami. Po drugie powinno sie dodać 2 gatunki sera. Drugi powinien byc z owcy (też twardy dojżewający).

Autor: gladiator  31.07.2005

Czytajac te wszystkie Wasze zmiany skladnikow (co niektorzy proponuja),nie znajac kuchni danego kraju, to tak samo jak by zrobic bigos, zamiast kapusty dac salate.I co to bedzie. Zycze smacznego.

Autor: wojtek  09.08.2005

Poecam to jest super

Autor: leń  11.08.2005

Głupie to pesto.No i strasznie trudne do wykonania!

Autor: pinkdot  14.08.2005

mniam mniam, zwłaszcza na świezym chlebku z białym serkiem:)

Autor: adaś  15.08.2005

Pesto jest po prostu genialne. Zarówno do makaronów jak i na kanapki najlepiej na ciepło. Czy trzeba wydawać 19 zł na orzeszki piniowe? to koszt wyniesie z 40 zł. Ja kupuję pesto firmy sacla i nie narzekam.

Autor: mona  28.09.2005

To fakt, orzeszki są towarem niedostępnym, nawet w bogato zaopatrzonych supermarketach. Jedyne co pozostaje to kupic gotowe pesto, ale to chyba nie to samo, co zrobione na świeżo. Może ktos mógłby podac adres jakiegos sklepu, gdzie takie cudo mają?

Autor: m  20.10.2005

Pesto - jestem pod mocnym jego wrażeniem, moge jeść i jeść codziennie choćby :)) pychota, rewelecja :))

Autor: Martana  05.11.2005

Wszyscy, ktorzy narzekacie na nieosiagalnosc orzeszkow - nie wiem z jak malutkich wiosek pochodzicie, tam faktycznie moze ich nie byc ale moze troche wyobrazni, jakis Carrefour albo Auchan - tam sa zawsze. Nie mieszkam w polsce ale bywam i wiem, ze maja taki sam towar jak w moim kraju, przestancie narzekac po odwiedzieniu jednego spozywczaka na rogu.

Autor: OlCik  17.11.2005

mmmm....włacha gotuje makaron do pesto!Pycha :D

Autor: agata  04.12.2005

przeczytalam wszystkie komentarze - aby sie nie powtorzyc - pesto to oczywiscie wymarzone pole do popisu - co zreszta widac po komentarzach - podstawowe jest wlasnie na bazie bazylii, ale oczywiscie pietruszkowe czy rukolowe rowniez żądzi :) a zamiast pinii czy slonecznika moze byc prazona dynia - duzzzzzzo tansza ciao

Autor: Klamerka123  23.12.2005

Pesto jest super

Autor: MISIEK  11.01.2006

ALE OBRZYDLIWE ,LIDZISKA NIE JEDLISCIE NIC LEPSZEGO? JAK OZNA SIE TYM TAK ZACHWYCAC PO ŁYŻCE WYLADOWAŁAM W KIBELKU .ZAUWAZYŁAM ,ZE IM WIECEJ KOMENTARZY POCHLEBNYCH TYM POTRAWY SA NIC NIE WARTE ,PRZEREKLAMOWANE TYLKO ,,,TO JEST OCHDAAAAA

Autor: gosia  17.01.2006

a ja mam może nie za mądre pytanie ale nie mogę tego wygrzebać w pamięci. czy pesto przed podaniem sie podgrzewa czy podaje się na zimno??

Autor: mike  05.02.2006

dla mnie bomba-naprawde polecam!klasyka:/

Autor: Cilantro  20.02.2006

Dziwne, ale jadłam ten sos i on jest smaczny ale z zachwytu bym nie piała bo są naprawdę lepsze.

Autor: cilantro  20.02.2006

... a z tymi orzeszkami to prawie niemożliwe jest ich kupienie z jeśli za kg 120 zł to już lepiej i ekonomiczniej kupić słoig gotowego pesto.

Autor: lapsus  21.02.2006

łomatkoboska ale debata

Autor: Olivka  01.03.2006

Brzmi wspaniale, nie znam sie duzo na wekowaniu ale jakby ta wspanialosc zawekowac? Czy ktos moze powiedziec jak?

Autor: jocs  04.03.2006

dodać odrobinę melisy oraz grubą (francuską)musztardę proponuję też łyżkę jogurtu .wekujemy bez jogurtu wlewając do słoiczka łyżeczkę spirytusu,podpalamy i po 2-3 sekundach(nie gasząc)zakręcamy.gotowe smacznego.

Autor: Baśka  07.03.2006

Troche inny przepis na pesto. Spróbujcie:)Oliwa oczywiscie i bazylia, orzechy ale włoskie, czosnek , ziemniak ugotowany i ser najlepiej ostry jakis. Mozna dostać Parmino w proszku. A inne czerwone pesto. Mniej bazylii + suszone pomidory. Ja kładę na gorące bułeczki z pieca. Smacznego!

Autor: Karolina  07.03.2006

Kochanie...jeżeli nei możecie nigdzie dostać orzeszków pini ( a nie jest to takie łatwe) można zastąpić je orzechami wloskimi bardzo drobno posiekanymi - efekt trochę inny ale równie pyszny - pomysł poddal mi rodowity wloch - więc nie jest to świętokradztwo i gwalt na włoskiej tradycji:) polecam - oba warianty są przepyszne - dobrze zrobić więcej i przechowywać w lodowce - w razie braku czasu idealne ekspresowe danie - zużywamy tylko kilka minut na ugotowanie makaronu i posypanie parmezanem...mniami:)

Autor: Janek  07.03.2006

Jeszcze nigdy czegoś takiego nie próbowałem.Ale po lekturze komentarzy niezwłocznie musze sporządzić taki sos.Spotykałem się juz z opiniami,iz jest on fantastyczny.Po konsumcji jak najszybciej podziele się uwagami dot.tego sosu.

Autor: aliwa  09.03.2006

te orzeszki pini bez problemu z Auchan i nie po 19zł za 1 dkg bez przesady. pozdr.

Autor: kacha  07.04.2006

Pesto- przepyszne z makaronem ale można również jeść z bagietką jako "poczekalnik" do głównego dania. Jeżeli nie możecie kupić orzeszków nie szkodzi- moim zdaniem nie maja one dużego wpływu na smak pesto. Polecam!!

Autor: Krzych  03.05.2006

Orzeszki pini można kupić w kauflandzie za 6 z groszami za 100 gr.

Autor: ula  12.05.2006

nigdy nie jadlam, musze zrobic wreszcie Podejrzewam, ze moze byc mdle? lubie czosnek, ziola ale czy taki koncentrat smaku? Zeby tak moj facet zaproponowal kiedys mi jakas oryginalna kolacje... Wracajac do rzeczywistości: Jak sama sobie nie zrobie tego pesto, to sie nie dowiem.

Autor: Ola  08.06.2006

Pesto jesdt rewelacyjne, ma swój ndoskonały jedyny na świecie smak. A we Wrocławiu orzeszki piniowe dostaniecie w Kauflandzie:)))

Autor: Aga  04.07.2006

ula ! to idz z innym do knajpy :)

Autor: Greg  21.07.2006

Robiłem już takie (lub podobne) pesto parę razy - no może niekoniecznie z selerem ;-) ale za to z duuuzą ilością bazylii. Tak poza tym orzeszki piniowe można zastapić orzeszkami cedrowymi - są równie "charakterystycznie" aromatyczne i znacznie tańsze. Do kupienia w sklepach ze zdrową żywnością - koło mnie (W-wa Tarchomin) są nawet w małym sklepiku na bazarku. Zastępowanie orzeszków piniowych czy cedrowych orzechami włoskimi lub ziemnymi niestety zmienia smak i aromat tego pesto ;-( Poza tym we Włoszech również orzeszki piniowe są droższe od włoskich. Jakby nie było różnicy w smaku, to chyba i oni wpadliby na to, żeby używac tych tańszych?? Życzę smacznego.

Autor: Kaśka  27.07.2006

Czas ogródkowej (balkonowej) bazylii trwa! Więc do dzieła! Będę je robiła pierwszy raz. Jako wielbicielka robienia przetworów, zastanawiam się, czy można i jak długo przechowywać takie pesto? Proszę o wskazówki.Pozdrawiam!

Autor: igo  06.08.2006

Ja też bardzo proszę o sposób przechowywania pesto na zimę (świeża bazylia to moje ulubione ziółko, a szczególnie w wersji pesto). Czy może ktoś próbował zamrażanie? A jak pasteryzować? W ramach esperymentu zrobiłam pesto ze sporym dodatkiem świeżego tymianku (obok bazylii) albo z odrobiną octu balsamicznego (bardzo zdecydowane w smaku :)

Autor: nickosia  14.08.2006

Witam!!! JAdlam kiedys pesto i wrecz sie w nim zakochalam, natomiast dizs odwazylam sie sama je zrobic. W zyciu nic tak mi nie wyszlo jak dzisiejsze pesto. Mam wrazenie , ze bazylia po zerwaniu z lodyzek i jej zmiksowaniu stracila swoj aromat, szczerze mowiac smakuje jak trawa i nie mam nic wspolnego z moim kochanym pesto!!!! Czy to mozliwe, ze pod wplywem miksera stracila aromat?

Autor: Anysz  15.08.2006

Zajadam sie Pesto (niestety tym ze słoika, roztapiam pół dobrego masełka, dodaję 4 zgniecione ząbki czosnku Polskiego nie tego paskudztwa z Chin!!! i parę łyżeczek Pesto!Mniam!!) od paru miesiecy i fakt...moge jesc go z makaronem codziennie ;) czytajac wypowiedzi zdecyduje sie niedlugo na samodzielne wytworzenie tego kulinarnego cuda. Bazylia od Rodzicow z ogródka i heyah :). Serdecznie POLECAM wszystkim, którzy jeszcze tego nie jedli - znaja natomiast 18 smakow schabowego!

Autor: moi ;)  16.08.2006

słyszałam że zamiast orzeszków piniowych można dodać pestki z dynie, zdaje sie że są tańsze i łatwiej je dostać ;)

Autor: mała Ju  16.09.2006

Swietny przepis!!!!!!!!!!!! Po prostu brak slow :):):):)

Autor: ewa  18.09.2006

ostatnio Tessa podała przepis na pesto :zamiast orzeszkow piniowych ziarnka slonecznika a zamiast bazyli pęczek pietruszki

Autor: italaska  21.09.2006

Oryginalne pesto genovese robi sie ze swiezej bazylii, orzeszkow piniowych, oliwy z oliwek extra vergine i seru caciocavallo a nie parmezanu. Caciocavallo nadaje pesto bardzo slony smak, parmiggiano jest serem ze slodkim posmakiem. Oczywiscie mozna sobie dodac co sie lubi, lub co jest tansze, czy tez zastapic niektore skladniki, ale to juz nie bedzie pesto genovese a jego profanacja.

Autor: Luiza  20.10.2006

Pesto to nie z parmezanem a z pecorino się robi. Z parmezanem to takie pseudo pesto, coś w stylu pizzy peperoni. Peperoni to papryka po włosku. Jeżeli we Włoszech poprosisz o pizzę peperoni to dostaniesz pizzę z papryką. Ta z ostrym salami nazywa się salamino piccante lub diavola.

Autor: Luiza  20.10.2006

a caciocavallo to ser z południa Włoch i z pesto nie ma nic wspólnego. Teraz sprawdziłam, wg. oficjalnego przepisu ze strony Konsorcjum ochrony pesto genovese: pół na pół: parmezan i pecorino - ser owczy sezonowany.

Autor: dorota  20.10.2006

zamiast orzeszków można dodać pestki slonecznika, polecam

Autor: errata  09.11.2006

moi mili... istnieje wiele gastunków pesto a ten tu przedstawiony to Pesto alla Genovese. istnieją: wersja sycilijska i florencka. zasada pesto to ser i pinoli i każdy możliwy dodatek specyfikujący. :> pesto wymadga specyficznego gustu wiec nie musi smakować każdemu :]

Autor: Barka  24.11.2006

No pozeram ostatnio z uwielbieniem i taglitelli. Pycha!!!

Autor: iwonka  07.01.2007

Uwielbiam pesto i robię je bez orzeszków dla smaku dodaję kostki mini Knora(bazylia, czosnek lub cebulka)nie daję soli bo kostki są słone. Podobny sos robię z polskich przypraw:szczypiorek,pietruszka,koperek i oliwa.Miksuję dodaję mini kostki i polewam tym kapustę pekińską ze startą marchewką.Moja rodzina lubi taką surówkę do obiadu,Ziemniaczki,kotlecik pycha.Polecam

Autor: mat  09.01.2007

a ja jestem w Paryzu i pesto jest tansze niz w Polsce i jem baaardzo czesto a przemiane materii mam taka ze uuuuuuuuhu ;)

Autor: mat  09.01.2007

a moim skromnym zdaniem potwierdzonym przez znajomych we Wloszech i przez kika opisow w ksiazkach kucharskich to autentyczne pesto jest z parmezanu, czosnku, oliwy z oliwek, bazylii i orzeszkow piniowych i that's it! a nie zadne pistacje , szpinaki i inne takie. szpinak to szpinak. jak sie do szpinaku doda te wszystkie skladniki to wyjdzie szpinak, tylko inny. wszystkie inne dodatki to urozmaicenia i nazywa sie to pesto bo bez sensu wymyslac kazda nazwe jak ktos doda do pesto sol i nazywac to pesto sale ;) albo pesto pomodoro albo pesto szpinako pesto wolowino nie kloccie sie tylko jedzcie! :)

Autor: stokrotka  29.01.2007

a czy probowaliscie pesto z lososiem, smietanka, winkiem i na 20 min do pieca /i to jest pyszne-mniam/

Autor: MIRMUR  29.01.2007

Ja zamiast orzeszków piniowych stosóje orzechy kokosowe, rozwalam cały, miele go razem ze skorupą i tym posypóje makaron

Autor: łasuch  29.01.2007

w oryginalnym pesto nie bardzo jest miejsce na seler, ale jak najbardziej polecam bo jest to rarytas który bardzo zajefajnie robi mi moja narzeczona. Orzeszki piniowe można znaleźć m.in. w macro!!!

Autor: sweet  29.01.2007

Pesto można kupić w sklepie, jeżeli ktoś nie chce się męczyć... Dodatkowo można dodać do sosu paprykę, suszone pomidory w oliwie, kawałki piersi z kurczaka... wymieszać z makaronem i podać... polecam:)

Autor: Tristan  30.01.2007

Ta a skad ja mam wziasc orzeszki pinowe i 10 dorodnych łodyżek bazylii:|:| znow bedzie trzeba jechac 20km do sklepu:| beskidy...

Autor: regereg  30.01.2007

zamiast orzeszków piniowych spokojnie mozna dać ziarno słonecznika. nie czuc różnciy:)

Autor: aneta  30.01.2007

A ja się zajadam Pesto z warzywami z patelni:brokuł, fasolka szparagowa, marchwe-troche, kalafiorek(lekko podgotowane),może byc kukurydza, papryka i cokto lubi..pyyycha

Autor: Diere  30.01.2007

polecam jako sos do pomidorów przekładanych plastrami mozarelli. To się chyba nazywa sałatka caprese czy jakoś tak a może się mylę. Pyszne i lekkie

Autor: painkiller  30.01.2007

Ostatnio testowałem zamiast pesto zielonego pesto pomidorowe i pesto paprykowe, cena za słoiczek do 10 zł. Równie dobre co klasyczne, polecam.

Autor: BiTy  30.01.2007

I coz z tego, że zatrzymaliście spam jak przepisu przeczytac nie moge !!!

Autor: OSTRA SUKA  30.01.2007

mozna tez uzyc pesto ze sloiczka,jesli niema orzechow swiezych.

Autor: fanka pesto  31.01.2007

moja mama wysyła mi pesto z Włoch, jadłam już chyba wszelkie rodzaje: z bazylii, papryki, siciliana-najlepsze (twaróg i coś jeszcze), z orzechów włoskich (niedobre) i wiele wiele innych.muszę kiedyś sama zrobić pesto ale teraz niestety nie pora.pozdrawiam wszystkich fanów pesto

Autor: karkonosz  01.02.2007

Zamiast selera dodaję 1 ugotowanego ziemniaka. Generalnie własnoręczne pesto z bagietką - poezja;)

Autor: Dziunia  01.02.2007

Samego pesto ja nie jestem w stanie zjesc, bo rzeczywiscie ma wyjatkowy smak, wyrazny, zdecydowany i specyficzny. Dlatego uzywam tego sosu do lasagne oraz do canelloni. Musze przyznac, ze znajomi wymiekaja jak podam im cos takiego. Polecam wszystkim, ktorzy nie potrafia zniesc pesto solo :]

Autor: CoNtOwNa  02.02.2007

Ja to kupuje w sklepie;P Pychota;P Ej ale nie bierzcie makaronu tylko spaghetti:P

Autor: czterdzieści jeden myszów  02.02.2007

Kiedy żrę pesto, to idę w miesto..

Autor: Nikka  02.02.2007

orzeszki piniowe w Warszawie są w "Mini Europie" ale kosztują około 110 zł/kg

Autor: pawel  02.02.2007

najlepsze pesto to: 200g bazyli 150g oleju zo oliwek 150g oleju 1 zabek czosnku 50g orzeszki piniowe albo wedle uznania nalezy je podzmarzyc na patelni wszystko wymieszac(zblendowac na miazge)mozna podawac nie tylko z makaronem ale do wedzonego lososia ,risotto. pozdro pawel.

Autor: Asia  06.02.2007

Co roku sama produkuję pesto na własny użytek. Ostatnio również dla sąsiadów i coraz szerszego grona znajomych.(jakieś 20 l.! ) Rabatka z posianą bazylią z roku na rok zajmuje coraz większą część mojego ogródka. W związku z dużymi ilościami wyprodukowanych słoików, znacznie wzrósł mi koszt zakupu produktów typu oliwa z oliwek ( na 1 l. pesto wchodzi średnio 1/4 l oliwy. Zaczęłam więc obniżać koszt i zamiast oliwy, dodałam zwykłego oleju słonecznikowego, zamiast orzeszków pinii - podsmażane pestki z dynii. A teraz informacja dla koneserów - najprawdziwsze pesto - świeże- nie pasteryzowane- robione jest z dodatkiem świeżego sera owczego/koziego. Taka masa pestowa jest dużo jaśniejsza od tego, co sprzedają w słoiczkach i dużo smaczniejsza. Ja do słoików, które mają być pasteryzowane, nie dodaję wogóle sera ( dodany ser bardziej naraża masę na zepsucie się ). Natomiast tuż przed jedzeniem, wydobywam ze słoika pesto i miksuję ze świeżym - tłustym białym krowim serem. Wszyscy moi pestowi wyjadacze są zachwyceni smakiem i pomysłem. Naprawdę polecam i życzę smacznego .

Autor: Pest  06.02.2007

A zwłaszcza ta bazylia prosto z ogrodu.Więcej rozwagi.To miesiąc luty zapewniam.

Autor: jojo_zapiekanka  06.02.2007

hmm zapowiada sie pysznie, musze zrobic kiedys na zwale, lelle moste mio! ciao!

Autor: o'le  12.02.2007

..... ale sie podniecacie, ze smakami sie nie dyskutuje, a zastapic zawsze mozna "cos" czyms.... przeciez ludzie pisza....ze to zamiana i czego sie burzycie?

Autor:  12.02.2007

Autor: hehela  01.03.2007

Orzeszki pinii nie kosmicznie drogie są w Albercie (przynajmniej tym w Krakowskiej obok PKP).

Autor: k  07.03.2007

mniam mniam uwielbiam pesto:)

Autor: Komar  08.03.2007

Nie powiem, że to może być dobre, a ja wolę pieczona goloneczkę po uprzednim wyjęciu kości i zapeklowaniu: sól, czosnek cebula. Peklowane, przez 48 h a następnie wszystko do naczynia żaroodpornego i podlaniu oliwki i pieczemy. Gdy skórka się zarumieni a mięsko będzie miękkie podlewam wodą gorącą i jeszcze do piekarnika na 30 minut by skórka zrobiła się zjadliwa. Do goloneczki ziemniaki lub fasola ugotowana w całości - nasiona lub groch polny na sypko, a jako przyprawa chrzan wymieszany z musztardą i dosypane troszeczkę papryki ostrej. Już mi ślinka leci. Przepraszam może nie na temat ale to też jest jedzonko.

Autor: amore mio  10.03.2007

a ja kupilam ostatnio pesto w lidlu za 5 zl i az sie boje ze to bedzie jakis syf skoro tak tu trujecie o specyficznym samku. oby nie, bo nie chce miec urazu na psychice:)

Autor: Magda  11.03.2007

To jest *ODZIOWE !!!!!!!! *-ODZIOWE - to cos fajnego ;]

Autor: pestka  18.04.2007

2 cups fresh basil leaves, packed 1/2 cup freshly grated Romano cheese (or Parmesan) 1/2 cup extra virgin olive oil 1/3 cup pine nuts or walnuts 3 medium sized garlic cloves, minced Salt and freshly ground black pepper to taste

Autor: marek  05.05.2007

zamiast orzeszków piniowych można użyć ziaren słonecznika . Smak jest najbardziej zbliżony

Autor: kub@  19.05.2007

uwielbiam ten sos. A jeśli nie możecie znaleźć orzeszków, to poprstu ich nie dodajecie. Co prawda ja znam troche inny przepis, ale bez orzeszków też wychodzi bardzo dobry.I jak ktoś woli, to moze dać więcej czosnku :)

Autor: tysiaa87  07.10.2007

szeczerze polecam pesto z orzechami nerkowca zamiast orzechów pinii. sa łatwiej dostępne i tańsze :]

Autor: agaaaatkaaa  01.11.2007

zrobilam pesto wg tego przepisu (po niewielkiej modyfikacji), wyszło pyyyszne!!!!!! :) 100 razy lepsze niz z kupnego słoika!

Autor: Jay  09.11.2007

Ha ha ha! czas przygotowania - godzinę? (sam robie to w ok. 10 minut) Chyba z poszukiwaniem po sklepach bazylii i orzeszków. Orzeszki można zamienić na migdały - tez dobre.

Autor: Janusz  04.06.2008

Drogie orzeszki pinii mozna od biedy zatąpić pestkami słonecznika.

Autor: adzia  10.07.2008

Ja również jestem fanką pesto. Przepis wprost genialny w swej prostocie! Połączenie ze sobą kilku niepozornych składników, dające tak niesamowitą rozkosz podniebieniu. Poezja.. Przerób bazyli mam w sezonie bardzo duży:) Balkon + działka. Używam pesto do makaronów, zapiekanek, kanapek i różnych innych potraw oraz sosów. Zastanawiam się co zrobić (jak zakonserwować w słoiczkach) by można było mieć zapas na zimę w piwnicy. Czy macie jakieś doświadczenia, pomysły? Zaznaczam, iż nie chcę pasteryzować. Czytałam, że pasteryzacja zabija pesto.. Może gdyby nie używać sera możnaby było przechowywać bez prblemu? Byłoby wówczas zakonserwowane tylko oliwą i solą. Czy ktoś tak próbował?

Autor: yav  18.07.2008

hm ale ten seler mało ortodoksyjny jest...pewna Włoszka doradziła mi zamianę orzeszków pinii na włoskie - mówiąc,że wszystko jest lepsze niż pesto ze słoika;) miała rację;)

Autor: bartekkanabis  18.08.2008

Witam Pierwszy raz spróbowałem--WYŚMIENITE!!!Zamiast pini słonecznik,gotowe w słoiczkach nigdy nie będą tak smakowały.Naprawde kto nie próbował-ten niech żałuje

Autor: anka  17.09.2008

do wszystkich nadużywających słowa "PROFANACJA" Właściwie każda ucierana z oliwą pasta to pesto, bo słowo to pochodzi od "pestare" - utłuc, udeptać :-) dla mnie - pycha :-)

Autor: Lolec`chefs  26.11.2008

finezja smaku!!!polecam dodac do jakiego kolwiek pesto czy z bazyli, rukoli,z suszonych pomidorow troche soku z cytryny lub bialego octu winnego..napewno podkresli smak glownego skladnika...pozdrawiam

Autor: Tusia  02.07.2009

Pyszne jest tez pesto z rukoli, podawane z tagliatelle:) palce lizac

Autor: TONY  22.08.2010

W Krakowie orzeszki pinii można kupić np w: kuchnie świata - galeria krakowska plac na stawach (salwator) stragan z orzechami świata (wszystkie jakie sobie wymarzysz) makro Pozdrawiam TH

Autor: marzena  04.12.2010

Witam!Ja pesto robie juz od lilku lat jest dobre ale lepsze rzeczy sie zajadało:D Daje do wyboru zalezy na jakie mam ochote: 1.Orzeszki pini lub słonecznik łuskany,lub jakiekolwiek mam orzeszki 2.Okoł 1/3szklanki oliwy Z oliwek 3.Pietruszka lub bazylia(najlepsze:)) lub koperek lub pomidor lub papryka albo poprostu mieszam sobie cos z czyms 4.Czasami dodaje kapary jak mam:) pieprze i sole do smaku I oczywiscie miksuje sobie te skaładniki a potem polewam makaronik wstażki przewaznie mniamniusne Polecam:D

Autor: goÅÄ  30.01.2013

F2BKuI <a href="http://lzqrtllbfyjp.com/">lzqrtllbfyjp</a>, [url=http://oourrzbtgynk.com/]oourrzbtgynk[/url], [link=http://tgbrnfvxmicr.com/]tgbrnfvxmicr[/link], http://cptgmhmiijjg.com/

Dodaj własny komentarz

(twój pseudonim, imię lub nazwisko)

(nieobowiązkowo; nie musisz podawać adresu e-mail!)

Min. liczba znaków: 3

Kafeteria / Zamów reklamę w Kafeterii / Redakcja (PR + autorzy) / Kosmetyki do testów / Patronaty
© 1999-2014 Grupa Wirtualna Polska Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu