Wykup reklamę w Kafeterii Więcej »

Magazyn dla kobiet Kafeteria jest częścią Portalu o2.pl Więcej »

Przy kawie

31.10.2008 | Felieton

Znicz czy dynia?

Zaczęło się już kilka dni temu. Wystawy sklepowe obfitujące w dynie i czaszki, amerykańskie filmy z motywem „słodycze lub psikus”. Nawet Google przyozdobiło się w odpowiedni anturaż. Jak przystało na pierwszą trójmiejską marudę, z rozkoszą będę przeganiać dzieciaki pojawiające się pod moimi drzwiami, z kosami i w prześcieradłach. A sio amerykańskie zwyczaje, walentynki, coca - cola i myszka Miki.

Jakim cudem to pogańskie święto wywodzące się z celtyckiego zwyczaju tak mocno przypadło do gustu katolickiemu społeczeństwu? Jakim cudem w kraju Papieża Polaka w przedszkolach od kilku dni trwają pieczołowite przygotowania do tego wydarzenia? Co wiecie o tym zwyczaju, co w nim jest tak wam bliskiego, że ten czas przypadający w naszym kraju na specyficzną zadumę oddajecie w szpony komercyjnej zabawy. Na ile celtyckie święto Samahin, związane głównie z końcem lata i żniw (w kalendarzu celtyckim są dwie pory roku), jest spokrewnione z polską tradycją?

31 października Celtowie wygaszali ogień i wszelkie pochodnie, aby ich domy wyglądały na opuszczone i zimne, gdyż był to dzień, w którym duchy pojawiały się w świecie żywych, by w nich zamieszkać na następny rok. Ludzie ubierali się w łachmany, zakładali maski i chodzili po wsiach udając włóczęgów, aby żaden duch nimi się nie zainteresował. Poza domem wystawiali żywność dla duchów i zapalali pochodnie. Faktycznie ma to dużo wspólnego z naszym zwyczajem.

W sumie co w tym złego, że w wigilię święta zmarłych nasze dzieci przebiorą się i pozbierają cukierki? Niby nic, przecież następnego dnia zabierzemy je na cmentarz, zapalimy znicze i położymy kwiatki. Sami udamy się na imprezę halloweenową do knajpy. W ofertach można przebierać: Pirates Horror Show, Ostatni Zlot Czarownic, Noc Żywych Trupów i Dynia Party. Rynek dostosowuje się do potrzeb, które wcześniej wytwarza. Ktoś sobie na nas zarobi, a my dobrze się zabawimy. Na co komu świadomość? W niedzielę pójdziemy do kościoła, jak przystało na Pokolenie JP II, razem z Panem Kacem i powspominamy zmarłych. Przyjadą znajomi na weekend, będzie okazja do spotkań i większych, bezkarnych posiłków - przecież to polski zwyczaj - gość w domu, pełen stół. A w poniedziałek do pracy. Pochwalimy się fotkami w komórce, oryginalnym przebraniem. To nie czas na refleksje, czas to pieniądz. A życie jest zbyt krótkie, żeby przejmować się tradycją.

Przed nami Święta Bożego Narodzenia, czas zakupów - czy w tym roku kupimy skarpetę na prezenty? Może być problem z jej powieszeniem w odpowiednim miejscu, czyli nad kominkiem, jeszcze nie posiadamy takiej ilości kominków jak ci z Zachodu. Na pewno specjaliści od marketingu coś dla nas wymyślą. A potem Nowy Rok, a może by tak zacząć obchodzić też początek nowego roku według chińskiego kalendarza? Rok szczura kończy się 25 stycznia 2009. A 29 grudnia jest Nowy Rok muzułmański. Tyle okazji do zabawy!

Zapomniałabym, zanim zabalujemy na imprezach sylwestrowych i kupimy serduszka z pozytywką na walentynki, przed nami jeszcze jedno wdzięczne święto. Przed każdym czwartym czwartkiem listopada, w Stanach masowo zarzynają indyki. Już wiecie? Święto dziękczynienia, to akurat nie do końca związane z religią, ale bardzo rodzinne.

Uważamy Amerykanów za nieuków z wielkim brzuchem, kiepską kuchnią i herbem z kaczorem Donaldem. Ale nagminnie ściągamy z ich tradycji i obchodzimy święta tak jak oni. Dlaczego?
Z właściwym sobie zrzędliwym pozdrowieniem, życzę udanego Halloween.
Ewa Oracz
Wersja do druku

Wasze komentarze

Autor: zurawinowa herbata  31.10.2008 zgłoś

Brawo za artykul! Odkad kilka dni temu zobaczylam te wszystkie dynie i cala maskarade, mam dokladnie takie same refleksje. Rece opadaja.

Autor: aaasia  31.10.2008 zgłoś

artykuł rewelacyjny...za kilka lat nie będziemy już odwiedzać grobów zmarłych, a nasze Święto Zmarłych przeobrazi się w Halloween....a przecież zaduma nad grobami bliskich nie oznacza szaleństw na różnych imprezach. Ludzie juz sami nie wiedzą co i w jakich dawkach przejmowac od Amerykanów.

Autor: fantasmagoria  31.10.2008 zgłoś

o ludzie, a czy my musimy tradycyjnym polskim zwyczajem wygladac na powaznych, skupionych a jeszcze najlepiej zasmuconych? aaasia pisze,ze zaduma nad grobami bliskich nie oznacza szalenstw na imprezach, a przeciez w niektorych panstwach zmarlych czci sie robiac doslownie piknik na grobie, smiejac sie i wspominajac z cala rodzina. ale my polacy musimy oczywiscie nadac sie ta cala swoja powaga. to mnei rece opadaja. skoro jestesmy katolikami i rzekomo wierzymy w niebo i wieczne zycie po smierci to z jakiej racji mamy sie "zadumac" i wspominac ze smutkiem zmarlych? przeciez oni maja znacznie lepiej u boga niz na ziemi, to chyba mamy sie cieszyc? ja jestem za, za i jeszcze raz za wszelkimi swietami,ktore dodaja troche koloru naszemu zyciu! jestem tez za mszami jakie odbywaja sie w amerykanskich kosciolach gdzie rozesmiany chor wraz z wiernymi cieszy sie i radosnie spiewa ku chwale swojego boga wyrazajac tym samym milosc do niego! jestem za halloween z dyniami, czarownicami bo to kolorowe, wesole a przeciez rowniez daje okazje do refleksji, tylko moze zamiast tradycyjnym polskim zwyczajem usiasc i plakac nad smiercia bliskiego, ktorej przeciez nie da sie "cofnac", powspominac z usmiechem te piekne chicle,ktore razem przezylismy.

Autor: fantasmagoria  31.10.2008 zgłoś

i jeszcze jedno-to od nas zalezy czy swieto bedzie tylko okazja do zabawy czy tez wspomnienia zmarlych i odwiedzenia grobow. ja nei widze problemu w polaczeniu przyjemnego z pozytecznym :)

Autor: MEMEL  31.10.2008 zgłoś

NAJPIERW Z DYŃKI, PÓŹNIEJ ZNICZ O W TAKIEJ KOLEJNOŚCI HEHE MEMELE GÓRĄ!!!

Autor: aaasia  31.10.2008 zgłoś

do fantasmagoria no cóż oczywiście masz prawo imprezowac i cieszyc sie, nawet masz prawo żeby robic biesiady nad grobem bliskiej ci osoby. Jednak w Polsce tradycja jest zupełnie inna, a czasem warto zachowywać tradycję. Nie wiem co jest takiego cudownego w przejmowaniu obcych zachowań, które ani to lepsze nie są ani jakiś wartosci nie wnoszą. Jak sama napisałaś "w niektorych panstwach zmarlych czci sie robiac doslownie piknik na grobie, smiejac sie i wspominajac z cala rodzina" to jest u nich, a czy my musimy ślepo wszystko przejmować? Niedługo kompletnie zanikną polskie święta, tradycje, wszystko się w cholerę skomercjalizuje i jedynym o czym bedą ludzie myśleć to nie o własnej duchowości a o tym jak za ile i z kim się bawić, co kupić itp itd. I wcale nie mówię o tym żeby stać smutnym i rozdzierać szaty z żalu na grobie, ale o tym, zeby tego święta nie sprowadzać do skomercjowalizowanego gó...na. Żeby chociaż w tym jednym dniu zastanowić się nad własnym życiem, nad jego przemijaniem, wartościami...

Autor: heretyczka  31.10.2008 zgłoś

Na pohybel amerykańskim komerchom, kretyńskim walentynkowym serduszkom, coca-coli i komediom o bożym narodzeniu. Ale, jak słusznie w artykule zauważono, Amerykani bezczelnie "zerżnęli" to święto od Celtów (btw zwie się to chyba Samhain jak sądzę - literówka?). Z tego co mi też wiadomo, w ciemnych oknach domów wystawiano wtedy właśnie wydrążone dynie. W Polsce kontynuacją tegoż były pogańskie Dziady - obrzęd przywoływania duchów zmarłych, Micek się kłania. A że ja jestem mhroczna i zua, i w głębokim poważaniu mam katolickie tradycje, 31 października w oknie stawiam dynię ku pamięci Celtów, Halloween lubię nawet, bo jest groteskowe i mroczne - byle w wydaniu własnym pogańsko-gotyckim a nie komercyjnoamerykańskim. A 1 listopada, pozbawiona wyrzutów sumienia i z ewentualnym kacem, cieszę się że mam wolne i wkurzam, że pizzerie nieczynne. Groby przodków odwiedzę za miesiąc, żeby nie przepychać się w drepczącym obecnie po cmentarzach korowodzie :P . Cmentarz to dla mnie miejsce szczególne, do melancholii, zadumy, wspomnień.... ciężko uzyskać ów stan drepcząc w tłumie szwargolących babć.

Autor: fantasmagoria  31.10.2008 zgłoś

aasia,ale swiat nie stoi w miejscu, nasze tradycje czy przyzwyczajenia tez ulegaja przemianom i tego nie zatrzymasz! ktorz zabrania ci sie zadumac nad grobem bliskich i przemyslec swoje zycie? nikt. mozesz zrobic to w ciagu dnia a wieczorem wyjsc i pobawic sie z przyjaciolmi. a jesli nie chcesz-zostajesz w domu. przeciez masz wybor. a co to znaczy skomercjalizowac swieto? wszyscy uzywaja tej "komercjalizacji" ale co ona tak naprawde oznacza? chodzi wam o rosnaca sprzedaz dyn? i coz wam to przeszkadza? czym rozni sie zakup dyni na halloween od zakupu gozdzika na dzien kobiet?nie chceszz, nie kupuj!

Autor: scarlet  31.10.2008 zgłoś

Naprawde dziwie sie niektorym ludziom - Dlaczego zawsze jedno musi wykluczac drugie? Dlaczego ci ludzie co tak bardzo lubia mowic o Polskiej Tradycji - odwiedzaja groby swoich zmarlych tylko 1 listopada? Dlaczego my Polacy musimy wiekszosc swiat przezywac na smutno - zamiast cieczyc sie . W przypadku Swieta Zmarlych wszyscy trabia o zadumie i powadze o przemysleniach nad swoim zyciem - a tak naprawde to wiekszosc z nich stojac juz nad grobami swoich bliskich - mysli zupelnie o czyms innym np. czy jakas ciotka przyjdzie odwiedzic grob , czy postawi znicz (jaki to bedzie znicz-ile za niego zaplacila- przeciez jest bogata), jakie kwiatki przyniesie lub czy przyniesie, w co ci ludzie sie ubieraja na ten cmentarz- prawdziwa rewia mody !!. A tak naprawde te dwa swieta Halloween i Swieto Zmarlych moglyby funkcjonowac razem - przeciez nie swietujemy ich w tym samym dniu?Powinnismy sie cieszyc ze nasi bliscy sa juz w lepszym swiecie niz my. Ale ta nasza Polska obluda nie wszystkim na to pozwala.

Autor: NO  31.10.2008 zgłoś

dyfuzja kulturowa

Autor: malwinka  31.10.2008 zgłoś

Uważam, że można się świetnie bawić pamiętając o tradycji. Mi nie przeszkadza zabawa halloweenowa, pod warunkiem, że będziemy świadomi skąd się wzięła a co tak naprawde jest naszą polską rodzimą tradycją. A więc po kilku godzinach zabawy mozna iśc do kościoła, zadumać się na grobach bliskich, odmówić modlitwę i pomyśleć sobie, że oni mają się lepiej, bo zgadzam się z fantasmagoria, że wg katolickiej doktryny są w lepszym świecie. A to chyba nie jest powód do smutku....??

Autor: ayd  31.10.2008 zgłoś

a dlaczego ta pani obraża Amerykanów? piękna katolicka postawa.

Autor: zurawinowa herbata  31.10.2008 zgłoś

Zgadzam sie po części z niektórymi przedmówcami, nie musimy traktować tego wszystkiego śmiertelnie poważnie, owszem, można pośmiać się wspominając zabawnego zmarłego wujka, dziadka, który za kołnierz nie wylewał, my Polacy tak potrafimy. Jednak ta chwila zadumy i pamięć dla mnie osobiście jest bardzo ważna, na tym polega magia tego święta, cały jego sens. Nie mieszkam już w Polsce, jestem w UK i widzę tę całą zabawę, mam dużo przyjaciół anglików, widzę jak zbierają się do pubu, tańczą, śmieją się, malują twarze, przebierają za wiedźmy, tygrysów itd. A na temat zmarłych, kogokolwiek z rodziny ani słowa. Zadnej zadumy, żadnego nawet skojarzenia tego dnia z pamięcią po zmarłych. Tak, tu mają Halloween a my mamy Święto Zmarłych, to dwie różne okazje. Jednak ja jako Polka wychowana w tradycjach, będąc daleko od kraju pomiędzy rozbawionymi anglikami myślę o tych naszych cmentarzach świecących tak pięknie smutkiem...

Autor: Pani Oracz. Pierwszymi ...  31.10.2008 zgłoś

i głównymi propagatorami tego typu nowych obyczajów /np.walentynki/ są dziennikarze wszelkich mediów, głównie czasopism. To oni szerzą te "nowoczesne" obyczaje z przekonania, małpują lub za pieniądze. My obywatele takich możliwości nie mamy. Wielu małpuje z przekonania że są postępowi/modni/cool.

Autor: Gwiazda Polarna  31.10.2008 zgłoś

Droga Ewo, wiesz czym dla mnie jest tzw. święto zmarłych? Tym samym czym dla Ciebie walentynki. Otóż w ten jeden dzień w roku mamy bowiem wspominać zmarłych, zupełnie tak jak w walentynki wyrażać ukochanemu swoje uczucia. A co z pozostałymi dniami? Ja o drogich mi osobach, które już niestety nie żyją myślę na co dzień, nie odczuwam potrzeby zespalania się z "całym narodem", chodząc po cmentarzach i święcąc znicze. Tradycja rzecz święta, być może odpowiesz. Cóż, dla mnie, jako ateistki, nie ma rzeczy jako tako świętych. Dzień jak każdy inny. To, że część ludzi woli się w tym czasie bawić, przebierać czy oglądać horrory w kinach, to ich własny wybór, którego nie będę potępiać, bo i nie widzę stosownego powodu. Czas na refleksje i zadumę jest zawsze, choć niekoniecznie musi być to w okolicach 1-go listopada.

Autor: zadumanaaaaaa  31.10.2008 zgłoś

Osobiscie zgadzam sie z przedmowcami, szkoda ze niekotorzy z nas potrzebuja 1go listopada by przypomniec sobie o zmarlych. Nie mieszkam od paru lat w Polsce i bardzo brakuje mi Swieta Zmarlych, odwiedzam groby przy kazdej nadazajacej sie okazji, ale ten dzien jest szczegolny dla mojej rodziny, zawsze spedzalismy go razem. tutaj gdzie mieszkam teraz obchodzi sie Halloween, to nic zlego ze dzieciaki maja zabawe, a dorosli swoje party, jednak ja, jako ta rasowa polka:-) pozostaje w domu, zapalam swiece i mysle o moich bliskich, ktorych juz nigdy nie zobacze. Co do wyboru miedzy HAlloween a Swietem Zmarlych, na szczescie mamy wolna wole i kazdy znas wybierze co lepsze dla niego. Nie oceniajmy, robmy to, co podpowiada nam serce...

Autor: Hmm...  01.11.2008 zgłoś

Zgadzam się z wypowiedziami osób wyżej na temat tego, że dla niektórych dopiero 1 listopada to moment, w którym przypominają sobie o zmarłych. To jest dosc smutne, że ludzie przez cały rok nie mogą znalezc czasu by odwiedzic grob bliskich a dopiero gdy przychodzi Swieto, które tego wymaga to nagle przypominaja sobie o zmarlych i tlumnie gnaja na groby. Jednak gdyby nie to Swieto, niektorzy w ogóle zapomnieliby ze zmarlych tez sie odwiedza. I chociaz tego jednego dnia stojąc nad tym grobem nie muszą tak jak tu ktoś stwierdził myśleć o tych zniczach kto je postawił na grobe i ile za nie zapłacił ale właśnie mogą sobie pewne rzeczy uświadamiać. Natomiast halloween uwazam za zbędne i nic nie wnoszące do naszej tradycji i w tym popieram autorke felietonu.

Autor: MADLENA123  01.11.2008 zgłoś

Polska tradycja to tradycja katolicka. Przynajmniej tak katolicy to rozumieja. Otoz w tym kraju zyja takze inni ludzie. Poza tym coz, chcialo sie do EUROPY to trzeba zrozumiec ze Europa to nie tylko dotacje z Unii ale takze nowi ludzie, nowe zwyczaje. A jesli chodzi o Haloween to mam to mam do niego taki sam stosunek jak do bozego narodzenia czy Szabasu. Przyjazne zainteresowanie.

Autor: xxx  01.11.2008 zgłoś

A kto to są Amerykanie? Bo mi się wydaje, że po części, to też my. Czy zastanawialiście się kiedyś ile elementów "amerykańskiej tradycji" pochodzi stąd? Tyle, że oni nie zarzucają nam, że próbujemy wyprzeć pierogami i kiełbasą ich indyka, jakoś to wszystko godzą.

Autor:  01.11.2008 zgłoś

ehh bo po co polakom odrobila usmiechu, zrobmy sobie same swieta smutne i zaloby narodowe, siedzmy w kosciołach i palmy znicze z promocji....ubierzmy sie na czarno i udawajmy ze bardziej przejmujemy sie zmarłymi niz nowym futrem cioci z bytomia :) moi znajomi.przyjaciele bawia sie 31 X na imprezach "tematycznych", przebierają sie za wiedzmy, trupy itd - usmiechaja sie do ludzi na ulicy i powoduja usmiech innych. sa młodzi, cenia dorobek swoich przodkow, pamietaja o nich, rozmawiaja, wspominają ale wesoło, z usmiechem i duzym sercem. Nasi zmarli przyjaciele/rodzina nie byli smutni przez całe zycie, chcieli zyc i cieszyc sie zyciem... wiec robmy to za nich, ze zdwojona sila. I ja wierze ze oni na nas patrza z gory i sie smieja razem z nami jakie malujemy sobie dziwnie twarze, kiedy ubieramy stroj wampira.. bo oni tez by tak chcieli - przezywajmy swoje zycie i nie spedzajmy czasu na uzalanie sie !! MY na prawde pamietamy o zmarłych !!! nie musimy palic swieczek aby kochac i tesknic :)

Autor:  01.11.2008 zgłoś

zgadzam sie z artykułem w 100% spoko mamy te walentynki i jest ok bo dosc dawno juz przyjete i tak nie odbiega od reszty ale ta cała maskarada i dynie to lekka pzresada u nas te siweta maja inny charakter. wspomnien chwilowej zadumy itd

Autor: anty  01.11.2008 zgłoś

zgadzam sie z artykułem w 100% spoko mamy te walentynki i jest ok bo dosc dawno juz przyjete i tak nie odbiega od reszty ale ta cała maskarada i dynie to lekka pzresada u nas te siweta maja inny charakter. wspomnien chwilowej zadumy itd

Autor: anty 87  01.11.2008 zgłoś

zgadzam sie z artykułem w 100% spoko mamy te walentynki i jest ok bo dosc dawno juz przyjete i tak nie odbiega od reszty ale ta cała maskarada i dynie to lekka pzresada u nas te siweta maja inny charakter. wspomnien chwilowej zadumy itd

Autor: rubharb  01.11.2008 zgłoś

NAWET GOOGLE?? GOOGLE ZAWSZE PRZERABIA SWOJ NAPIS POD SWIETO/WYDARZENIE KTORE SIE ZBLIZA.. DO TEGO CO MA WSPOLNEGO GOOGLE Z POLSKA? TO AMERYKANSKA FIRMA WIEC DLACZEGO NIE MIELI BY PRZYPOMINAC O HALOWEEN??? przypadło do gustu katolickiemu społeczeństwu? komu przypadlo??? chyab tylko tym ktorzy chca na tym zarobic i tyle.. ps. nawiasem przebrania haloweenowe powinny z zasady straszyc.. wiec dlaczego ludzie przebieraja sie w piratow, pielegniarki, aniolki????? chyba zapomniano o tym i haloween jest dniem przebieranek poprostu dla samegoprzebierania Jak dla mnie nie ma sensu sie podnicec.., dzieci w przedszkolach niech sie bawia w Halloween,a my miejmy troiche szacunku dla swieta i nie upijajmy sie za wszelka cene ( to heloween to taki pretekst zeby sie jeszcze raz urznac.. ) bo " swetujemy haloween" ( po barach ) zalosne..

Autor: rubharb  01.11.2008 zgłoś

A kto mowi ze nasze swieto zmarlych wiaze sie ze smutkiem?? nie wiaze sie z upijaniem sie dzien przed to prawda - jesli ktos chce nasladowac zachod, nasze swieto to czas refleksji - wcale FANTSAMAGORIO nie olega na tym zeby na sile smucic sie, oplakiwac bliskich.. chyba nie wiesz ( ile Ty masz lat? ) o co chodzi w naszym swiecie ( wiec idz sie dziecko przebierz i swietuj haloween, chyba tak bedzie lepiej.. ) W Swieto Zmarlych oplakujemy nie bliskich ale rozmyslamy nad soba: gdy umiera nam ktos bliski umiera tez czesc nas i placzac za tymi ktorzy odeszli tak naprawde placzemy za ta czescia siebie ktora juz nie wroci.. ( nie tych co odeszli oplakujemy bo oni odeszli tam gdzie bedzie im napewno lepiej ) Stad refleksja.. nad zyciem, przemijaniem ..

Autor: rubharb  01.11.2008 zgłoś

scarlet.. " a tak naprawde to wiekszosc z nich stojac juz nad grobami swoich bliskich - mysli zupelnie o czyms innym np. czy jakas ciotka przyjdzie odwiedzic grob , czy postawi znicz (jaki to bedzie znicz-ile za niego zaplacila- przeciez jest bogata), jakie kwiatki przyniesie lub czy przyniesie, w co ci ludzie sie ubieraja na ten cmentarz- prawdziwa rewia " - hm, skad wiesz co inni mysla?? :] bo ja bym tego nawet nie wziela pod uwage.. no ale kazdy ocenia zgodnie z tym co sam robi, jakie ma przyzwyczajenia nawet jak sie sam przed soba do nich nie przyznaje ( wtedy sie mowi" ludzie mysla ( ! ) i robia tak i tak ..) Po cholere laczyc te swieta??? swietuj sobie jak chcesz, ale to ze czasy sie zmieniaja nie znaczy ze i my musimy sie pod nie dostosowywac.. TRADYCJE SA OD TEGO ZEBY SIE ICH TRZYMAC, TO STANOWI O NARODZIE I JEGO ODREBNOSCI, ORYGINALNOSCI.. zalosna jestes..

Autor: rubharb  01.11.2008 zgłoś

CO tzn ze haloween to swieto gdzie nalezy sie smiac?? ludzie sie smieja, sa pogodni... ja myslalam ze chodzi o to zeby sie dobrze bawic "straszac" a nie upijac sie i nieszczerze smiac - udawac " swiatowa" ( rodem z USA.. ) , chcecie sie przebierac, poczekajcie do wiosny! dlaczego malo kto swietuje 1 dzien wiosny ( tylko dzieciaki majace wolne od szkoly ) ? Moze dlatego, ze tam na zachodzie tego nie robia.. Gdyby tak Amerykanie, Irlandczycy, Anglicy i cala reszta ktora swietuje normalnie haloween, gdyby oni zaczeli siwetowac 1 dzien wiosny - napewno ludzie waszego pokroju nagle by sobie przypomnieli o tej tradycji i zaczeli sie przebierac w tym dniu. Dleczego topi sie marzanne a nie Judasza - jak w tradycji typowo katolickiej? Dlaczego nikt nie puszcza wiankow w noc siwtojanska? ( przeciez to okazja do zabawy! ) Wcale nie swietujecie Haloween dlatego zeby pokazac jacy to nowoczesni jestescie, dlatego ze jestescie "ludzmi ktorzy sie ciesza z zycia" a nie smuca i dziela refleksja.. Bo tak to swietowali byscie tez te inne zapomniane juz swieta kiedy jest okazja to dobrej zabawy.. Wy poprostu musicie byc jak Amerykanie.. heh.. Gdyby tak AMerykanie nagle zaczeli swietowac katolickie swieto po katolicku to nagle okazalo by sie ze katolicyzm jest modny ! a ze Wy tez musicie byc.. ZALOSNE>>>

Autor: Słabo sie jakoś..  01.11.2008 zgłoś

przyjmują u nas chińskie obyczaje, te smoki itd. Dziennikarze wyraźnie się zaniedbali. Czy Swieto Zmarłych zwane też Wszystkich Swiętych to święto religijne? I tak i nie. Zreszta religie to tez twór ludzki. Nie rozumowałabym tak że tylko raz w roku chodzimy na groby. Komu zmarły byl bliski, chodzi kiedy chce.

Autor: sonka  02.11.2008 zgłoś

Hallowen nie jest mi i mojej rodzinie potrzebne.Natomiast Wszystkich Swietych i Zaduszki sa od bardzo dawna wpisane w nasza kulture i tradycje.Zaduszki obchodzili juz Poganscy Slowianie.Stracilismy bliskich np.rodzicow,dziecko i nie sadze,aby ten dzien byl dla nas wesoly.Czasami rany sa zbyt swieze i kilka dzwonkow z prosba o cukierka nie cieszy i jest nie na miejscu.Byc moze chcemy raz w roku w sposob szczegolny upamietnic dzien naszych bliskich.Powspominac zmarlych z naszej rodziny,ktorzy mieli wplyw na nasze zycie,naszego Narodu,badz odbyc podroz historyczna lub w glab siebie?Zlozyc hold tym,ktorzy oddali zycie np.w czasie wojny lub innych tragicznych wydarzeniach.Spotkac sie z rodzina,ktora przyjechala z daleka na groby bliskich.Jest to czas szczegolnej modlitwy za zmarlych i nie tylko w tym dniu.Alkohol i futro nie jest czescia tych swiat.Nie upraszczajmy,wielu ludzi pamieta o bliskich przez caly rok.Mamy duzo okazji do zabawy ,swieta rodzinne i tradycyjne itd.Walentynki nie sa potrzebne do tego,aby wyrazic komus swoja milosc,o to uczucie dba sie codziennie.Sw.Walenty nie jest patronem zakochanych,mamy swoich swietych np.Sw.Rodzine.Sw.Jozefa itd.Jesli chcemy jest Noc Swietojanska inaczej zwana noca Kupaly,ktora jest obchodzona.Ile my wiemy o naszej narodowej kulturze,korzeniach i tradycjach Swiat Polskich,nasze dzieci?W czasie I Wojny Swiatowej chcielismy ratowac polskosc,pozostawiajac chociaz nasz jezyk.Jaki slad po sobie my pozostawimy?To sa przemyslenia,a nie atak na osoby obchodzace Hallowen.Pozdrawiam Wszystkich

Autor: Amant Wszech Czasów  02.11.2008 zgłoś

Dynie niew nie przeszkadzają ale jankesi jak najbardziej.Trzeba im pokazać to : http://medialine.pl/fakty_dnia/images/artykul_9387_photo_male.jpg .A walentynki i dzień kobiet w ogóle są do bani bo są w niewłaściwych dniach.

Autor: jestem tolerancyjny  02.11.2008 zgłoś

więc kto chce małpować obcy kulturowo Hallowen/Walentynki niech małpuje. Widocznie/na pewno- nie jestesmy na tyle silni kulturowo aby to Amerykanie zaadaptowali nasze tradycje Swięta Zmarłych/Wszystkich Swiętych. Nie bedziemy dla nich atrakcyjni jako wtórni/nasladowcy. To pod uwage Państwu Dziennikarzom, propagatorom obcych zwyczajów.

Autor: ciche rozmyślania nauczyciela  02.11.2008 zgłoś

W większości negatywnych komentarzy padają dość ostre słowa, a krytykanci zamiast siły argumentów wolą rzucać "mięsem". Odnoszę wręcz wrażenie, że mam do czynienia z młodymi jeszcze klonami polityków, którzy zawsze muszą postawić na swoim, nie zważając na to, co i jak mówią. To dobrze, że niektórzy wciąż liczą się z tradycją i pragną ją kontynuować, jednak rozumiem to, że nie każdemu może ona odpowiadać. Moi drodzy, potrzeba też nieco wyrozumiałości i tolerancji dla poglądów innych! To logiczne, że Halloween jest atrakcyjniejsze w porównaniu do jego "polskiego odpowiednika". Czasy faktycznie się zmieniają i kurczowe trzymanie się tego tzw. "patriotyzmu", jednocześnie krytykując wszystko co nowe i (siłą rzeczy) obce jest momentami wręcz nie na miejscu. Nie można bowiem nikomu narzucić swojego toku myślenia, prezentując pogląd "a sio wszystko co obce". Myślicie, że wszystko co polskie było takie od początku? Zdziwilibyście się, ile polskich zwyczajów jest zlepkiem kulturowych tradycji z innych krajów. Moja rada jest taka - nie bądźcie aż tak agresywnie nastawieni do tych, którzy chcą Halloween. Czas pokaże czy tego rodzaju święto w ogóle się w Polsce przyjmie na dłużej. A Wam w tym czasie radzę skupić się na przemyśleniach o zmarłych, bo przecież to jest w tym momencie najważniejsze. Pozdrawiam.

Autor: MADLENA123  02.11.2008 zgłoś

Zaloze sie ze wiekszosc z tych ktorzy tak psiocza na amerykanizacje nie znaja zadnego typowo polskiego swieta lub zwyczaju. Moze w swojej naiwnosci myslicie ze na przyklad choinka jest polska? Nie jest ...A uzywac zwrotu "OBCE KULTUROWO" w kraju gdzie zaledwie tysiac lat temu sila wypleniono stare religie to juz kpina.

Autor: Gater  02.11.2008 zgłoś

Po pierwsze- nie ma w tradycji katolickiej czegoś takiego, jak Święto Zmarłych, nie wiem, skąd Wam to przyszło do głów. Jest Wszystkich świętych, kiedy czcimy wszystkich świętych (jak sama nazwa wskazuje), a groby tradycyjnie powinno się odwiedzać 2 listopada, czyli w Zaduszki, gdyż wtedy modlimy się za dusze zmarłych. I kto mówi o komercjalizacji i braku szacunku dla tradycji? Tradycja to coś więcej niż ostatnie kilkanaście lat.

Autor: marta  02.11.2008 zgłoś

Bardzo dobrze,ze jest takie świeto. Zawsze modlę sie za moich bliskich, którzy żyją i za tych którzy już odeszli. Prawdą jest,że na cmentarz chodzę rzadko i dlatego dobrze,że jest to święto, bo to jest okazja,żeby sie tam wybrać. Wczoraj było wszystkich świętych, a dziś wspominamy zmarłych, tych którzy odeszli :(

Autor: Ani mi sie śni  02.11.2008 zgłoś

uciekać przed bykami, ani obrzucac pomidorami, ani w dyni wycinać masek....ani..

Autor: Amant Wszech Czasów  02.11.2008 zgłoś

Postanowiłem stworzyć nową tradycję.Modlenie się do mnie zamiast do bogów albo diabłów.

Autor: Dorka23  03.11.2008 zgłoś

Halloween nie jest wymysłem amerykańskiej komercji, ale staroceltyckim świętem, nie mającym nic wspólnego z dyniami i zbieraniem cukierków.

Autor: Asia  03.11.2008 zgłoś

autor artykułu troche sie pomylił,nie ma czegos takiego jak Święto Zmarłych-jest Święto Wszystkich Świętych i nie chodzi juz nawet o kwestie religijne,jest to po prostu błąd merytoryczny..

Autor: Znawca  03.11.2008 zgłoś

Święto zmarłych to potoczna, zwyczajowa nazwa dla Zaduszek - 2 listopada. 1 listopada jest Wszystkich Świętych. Nie ma tu błędu.

Autor: Meg  03.11.2008 zgłoś

do Znawcy Wiesz że dzwonią ale nie wiesz w którym kościele. W kulturze chrześcijańskiej 1 listopada obchodzimy Dzień Wszystkich Świętych, a 2 listopada Dzień Zaduszny (Zaduszki). Określenie Święto Zmarłych powstało w czasach PRL-u aby nadać Świętu Wszystkich Świętych świecki charakter.

Autor: zula  03.11.2008 zgłoś

w czym problem autorki? Nie chce, niech nie obchodzi Halloween tylko to, co jej pasuje. Chcialaby kazdemu zrobic dobrze po swojemu, a nie wszystkim odpowiadaja smutne swieta na grobach. W Polsce glownym problemem spolecznym jest to, ze kazdy wie najlepiej co dla WSZYSTKICH dobre. I chetnie by wszystkich przymusil do korzystania z tej dobroci. Nie tylko z Halloween, ale takze w powazniejszych sprawach. A moze zajmijcie sie obywatele soba i przestancie ustawiac wszystkich wokol siebie, to mniej bedzie wrogosci i bedziemy sobie szczerze zyczyli dzien dobry!

Autor: cukierniczkaś  04.11.2008 zgłoś

...fajny film wczoraj widziałam ..o Troskanii.....co byśmy nie zrobili to o gadżetomanię się otrzemy ...gdyby możnabyło gondolą a za co jacht ... może Neapol..jak to nie !!! tam też można spotkać dynię wieczorem...

Autor: www.testiq.com.pl  05.11.2008 zgłoś

Czy wiesz że IQ Nicole Kidman oszacowano na 132, Shakiry na 140, Sharon Stone na 154, Przemka Salety na 102 a Dody na 156. A ty wiesz jakie masz IQ? Nie wiesz? Sprawdź się

Autor: sonka  06.11.2008 zgłoś

Do MADALENA 123:Nie zakladaj sie,bo mozesz przegrac z kretesem.

Autor: kadabra  06.11.2008 zgłoś

Jak zwykle zdania są podzielone , i jak zwykle to co >nam< się nie podoba jest złe... Ludzie - żyjcie i dajcie żyć innym... Każdy ma swój własny prywatny pogląd ,swoje problemy i po swojemu je rozwiązuje... Swoje życie i własne podejście do niego. Jeżeli ktoś chce się bawić - niech się bawi...Są też tacy którzy zamkną się w swoich czterech ścianach zapalą świeczkę i będą wspominać zmarłych i czekać na jakiś znak że po śmierci jest jeszcze jakieś życie . I będzie lepsze niż to które prowadzą w/g >zasad< ( bo -tak trzeba, bo - co sąsiedzi powiedzą ...bo - tak nas uczyli i nie wolno niczego zmieniać - bo - to złe ) Ja żyję , i chcę żyć - co nie wyklucza chwil zadumy i refleksji.. Ktoś kiedyś powiedział " wszystko jest dla ludzi" ale tylko od nas samych zależy czy będziemy korzystali z tego mądrze, czy damy się porwać fali jak stado baranów . Jestem za tym żeby brać z życia ROZSĄDNIE i nie za wszelką cenę.. BRAĆ ....Wszak jest takie krótkie..

Autor: casSanDra  06.11.2008 zgłoś

Z tym wyjątkiem że Hallowe'en to tradycja celtycka...a że przyjęła się w krajach anglosaskich - taka kolej rzeczy Swoją drogą nie popieram na gruncie polskim. Polacy nie gęsi...swój język i kulturę mają!

Dodaj własny komentarz

(twój pseudonim, imię lub nazwisko)

(nieobowiązkowo; nie musisz podawać adresu e-mail!)

Min. liczba znaków: 3

Kafeteria / Zamów reklamę w Kafeterii / Redakcja (PR + autorzy) / Kosmetyki do testów / Patronaty
© 1999-2014 Grupa Wirtualna Polska Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu