Wykup reklamę w Kafeterii Więcej »

Magazyn dla kobiet Kafeteria jest częścią Portalu o2.pl Więcej »

Zdrowie i uroda

30.08.2004 | Zdrowe żywienie, przepisy na soki, napoje i koktaj

Owocowy czy warzywny? A może owocowo-warzywny?

Oto kilka ciekawych i prostych przepisów na soki, napoje i koktajle.

Sok ze świeżych ogórków
składniki: 1 kg ogórków, sól, cukier, sok cytrynowy.
sposób przyrządzania: ogórki umyć, obrać, opłukać, zetrzeć na tarce o dużych otworach, wycisnąć sok przez gazę, przyprawić do smaku solą, cukrem i sokiem z cytryny.

Napój życia
składniki: 1 kg buraków, cukier, 5 dag skórki z chleba razowego, 2 l wody.
sposób przyrządzania: buraki umyć, opłukać, pokroić w cienkie plastry lub zetrzeć na tarce jarzynowej, włożyć do garnka, dodać cukier, skórkę z chleba i zalać ciepłą przegotowaną wodą, garnek przykryć gazą i pozostawić w ciepłym miejscu. Po sfermentowaniu (3-5 dniach) zlać do butelek i postawić w chłodnym miejscu. Kwas podawać czysty, rozcieńczony wodą gotowaną, serwatką bądź kefirem.

Koktajl maślankowo-marchwiowo-porzeczkowy
składniki: 1 l maślanki, 20 dag marchwi, 1/4 szklanki cukru, 10 dag porzeczek czarnych świeżych lub mrożonych.
sposób przyrządzania: umytą, oskrobaną i opłukana wrzątkiem marchew zetrzeć na tarce z drobnymi otworami i odcisnąć sok przez gazę lub przepuścić przez sokowirówkę. W ten sam sposób wycisnąć sok z porzeczek. Część maślanki zagrzać i rozpuścić w niej cukier, wlać do reszty maślanki, a następnie połączyć z sokiem z marchwi i porzeczek. Przyrządzać bezpośrednio przed podaniem.

Grejpfrutowa kpina
składniki: 40ml malibu, sok grejpfrutowy, sok z limetki.
sposób przyrządzania: składniki wymieszać w shakerze z paroma kostkami lodu i przelać przez sito do szklanki.

Śmiejący się banan
składniki: proporcje - 1/5 ginu (jałowcówki), 2/5 martini, 2/5 zimnego mleka, dwa mocno dojrzałe banany.
sposób przyrządzania: wszystkie sładniki porządnie schłodzić i wymieszać mikserem. Podawać z plasterkami cytryny uprzednio umytej i sparzonej.

***


Soki owocowe i warzywne ze względu na wysokie walory smakowe jak i wysoką wartość odżywczą powinny na stałe wejść do codziennego jadłospisu. Regularne ich picie pokrywa dobowe zapotrzebowanie na witaminy, składniki mineralne, węglowodany i wodę. Z witamin na pierwszym miejscu znajdziemy w sokach wit. C, ß- karoten i bioflawonoidy, pierwotnie nazywane wit. P lub wit. Q, co daje sokom warzywnym bardzo ważne miejsce w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, m.in. nowotworów. Ponadto mają one właściwości bakteriostatyczne, przeciwzapalne i ściągające. Ze składników mineralnych zawartych w sokach najważniejszymi są fosfor, cynk, magnez, potas, sód, wapń i żelazo. Biorą one udział w wielu procesach metabolicznych w organizmie, utrzymują równowagę kwasowo-zasadową oraz wchodzą w skład niezbędnych do życia układów enzymatycznych i hormonalnych. Bardzo ważne w sokach są również węglowodany. Minimalne zapotrzebowanie na węglowodany dla kobiet wynosi 300-350g/dobę, natomiast dla mężczyzn 350-400g/dobę, co dać mogą nam dwie pełne szklanki soku dziennie.

W dziennym jadłospisie przeciętnego Polaka powinny znaleźć się również warzywne soki przecierowe, a to ze względu na wysoką zawartość błonnika, który przyspiesza proces trawienia, a w dietach odchudzających pomaga oszukać głód. Soki warzywne nie zawierają tłuszczów i są bogate w najcenniejsze składniki odżywcze niezbędne zarówno podczas stosowania diety jak i wtedy, kiedy organizm potrzebuje dodatkowego źródła energii. Pektyna, jako jedna z frakcji błonnika, obniża poziom cholesterolu we krwi, ma zastosowanie w leczeniu zatruć metalami ciężkimi, zapobiega biegunkom i innym schorzeniom przewodu pokarmowego. Ponadto ma pozytywne oddziaływanie w leczeniu cukrzycy.

Napoje owocowe i warzywne, które sprzedaje się w sklepach, powstają w wyniku rozcieńczenia soków wodą. Zawierają one takie same składniki odżywcze jak sok, jednak żeby dostarczyć taką samą ich ilość do organizmu należy je wypijać w większej ilości. Koktajle natomiast mogą dostarczać nawet więcej składników, a to ze względu na dodatek innych napojów jak choćby mleka, kefiru czy jogurtu, dostarczających wapnia, magnezu, witamin z grupy B, a w przypadku alkoholu - energii (1g alkoholu= 7kcal).

Komu soku, komu?
Amerykańscy naukowcy wykazali, że soki powinny być spożywane o godz. 12.00 w południe oraz przed snem. Nie należy ich spożywać podczas i tuż po posiłku. Soki i napoje nie tylko poprawiają trawienie, ale również wpływają na lepsze wykorzystanie składników pokarmowych i oczyszczanie organizmu, a tym samym lepsze samopoczucie.
W żywieniu dzieci soki i napoje zwiększają przemianę materii, pobudzają apetyt. W przypadku niemowląt karmionych sztucznie w czwartym miesiącu życia można już podawać soki, żeby pokryć zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nie wszystkie rodzaje soków są tu dozwolone.
W diecie sportowców i ludzi ciężko pracujących soki pełnią ważną rolę, ponieważ dostarczają im dodatkowej energii, której dobowe zapotrzebowanie w zależności od uprawianej dyscypliny sportu czy rodzaju wykonywanej pracy fizycznej może wynosić nawet 7000kcal. Ponadto w tej grupie osób występuje konieczność uzupełniania strat wody dochodzących bardzo często do kilku litrów, a wraz z nią witamin i składników mineralnych.
W żywieniu diabetyków istotną rolę odgrywają soki niskokaloryczne warzywne ze względu na zawartość pektyn, mających zdolność resorpcji glukozy.
W profilaktyce chorób nowotworowych zawarte w sokach i napojach bioflawonoidy są naturalnymi antyoksydantami i zapobiegają powstawaniu komórek nowotworowych.
W profilaktyce przeciwcholesterolowej błonnik zawarty w sokach obniża poziom cholesterolu we krwi, a flawonoidy wzmacniają ścianki naczyń włosowatych.
W leczeniu otyłości soki są bardzo ważnym źródłem witamin i składników mineralnych. W żywieniu osób z niedowagą, u których prócz niedoboru masy ciała widoczny jest niedobór składników mineralnych i witamin.
W leczeniu zaburzeń przewodu pokarmowego, gdzie soki i napoje warzywne zapobiegają zarówno biegunkom, jak i zaparciom.
Małgorzata Grudzińska, malgorzata@kafeteria.pl
Wersja do druku

Wasze komentarze

Autor: Marek  30.08.2004 zgłoś

A piwo - też powinno wejść do codziennego meni. Jeśli tak to zaraz pędzę do sklepu.

Autor: autor tekstu  30.08.2004 zgłoś

piwo oczyszcza nerki, ale co za duzo to niezdrowo:) pozdr.

Autor: hi hi  01.09.2004 zgłoś

Z tym piwem to jest bujda. Podobnie jak z codzienna lapmką wina - stąd już tylko krok do uzaleznienia i alkoholizmu... No może w wydaniu jedna szklaneczka dziennie... a nie do upijania sie na umór..

Autor: asia  01.09.2004 zgłoś

nie prawda, widac ze abstynentem jestes albo miales(as) nieprzyjemne skutki po wypiciu alkoholu........ a lampka czerwonego wina dziennie jest jak najbardziej porządana do obaidu

Autor: ola  01.09.2004 zgłoś

Mam pytanie... Czy znacie jakis fajny salon fryzjerski w Warszawie,w którym ładnie obcinają krótkie włosy i w którym potrafią doradzić??? Może zancie też ceny tej przyjemności??? Proszę o pomoc :)

Autor: :)  01.09.2004 zgłoś

nie przy sokach ola nie przy sokach, bo jeszcze wlos wpadnie do soku, brrrrrr:))

Autor: ja  11.09.2004 zgłoś

Od piwa rosnie brzuch i to strasznie. po 2 miesiacach picia piwa nie moglam sie dopiac w spodniach i wygladam jak bym miala kolo ratunkowe na brzuchu

Autor: polka  12.09.2004 zgłoś

do OLI znam bzrdzo fajny salon fryzjerski gdzie dobrze obcinają włosy robią profesjonalnie paznokcie itd hotel MDM pl Konstytucji FRYDZIŃSKA STUDIO

Autor: lala  15.09.2004 zgłoś

TAK, TO PRAWDA, PO PIWIE BRZUCH ROŚNIE I TO JAK

Autor: Ania  18.09.2004 zgłoś

Piwo jest wysokokalorycznym napojem.Jeśli ktoś nie ma umiaru,to musi uważać nie tylko na piwo.każda połknięta potrawa to kalorie.

Autor: madzia  20.09.2004 zgłoś

Piwo jest tak samo kaloryczne jak cola czy inne napoje gazowane, poniewaz to babelki rozpychaja brzych. A tak poza tym to kazdy alkohol jest kaloryczny tylko dlatego ze po wypiciu alkoholu chce sie jesc i sie je... A brzuch rosnie :-)

Autor: ela  13.10.2004 zgłoś

nie tylko piwo i napoje gazowane tucza ale w nadmiaze soki tez a zwlaszcza soki ktore posiadaja duzo cukru

Autor: Olka  16.10.2004 zgłoś

a co do powyższego tekstu pt. "Owocowy czy warzywny? A może owocowo-warzywny? " to co do soku z ogórów ... to co Wy na to ???? bo dla mnie ....... bleeeeeeeeeeeee ........ =-c oh fuuj to czasem im naprawde coś odbija .... pozdrawiam =-)

Autor: iwona  20.10.2004 zgłoś

wiesz co Olka jak Ci nie nie smakuje tonie mów, że "fuj", bo innym może podchodzi ten smak. A co do PIWA to przecież super napój! Niektórzy i tyja ale to zależy od naszej przemiany materii i od spalania!!! Pozdro

Autor: aga  26.10.2004 zgłoś

ja uważam,że soki są bardzo zdrowe wpływają na cere i dobre samopoczucie; pijmy więc ich jak najwięcej

Autor: ;)  04.11.2004 zgłoś

brak tu wiadomości dlaczego błonnik jest eykorzystywany w dietach

Autor: tuśka  12.11.2004 zgłoś

W artykule w przepisach jest cukier. Absolutnie nie należy dodawać cukru do soków!!! Jego obecność uniemożliwia przyswajanie witamin z soku!!, więc taki sok jest niemal bezużyteczny, bezsensowny (możecie mi wierzyć, jestem weganką od lat i sporo wiem o tym). Jeśli robić sok, to całkowicie bez cukru, a jeśli ma niezbyt fajny smak - można rozcieńczyć wodą. Najlepiej robić soki warzywne, zwłaszcza o tej porze roku, a owocowe zostawić na lato (zimą nie warto robić soków cytrusowych - mogą wychładzać organizm). Aha, sklepowe soki (kartony, butelki) są bezwartościowe. Po pierwsze rozcieńczane z koncentratów. Po drugie słodzone i syntetyczniewitaminizowane. Po trzecie nieświeże i pasteryzowane (świeży sok psuje się po maksymalnie 2 dniach, można sprawdzić). Stoją miesiącami na półkach, w pełnym oświetleniu (światło zabija witaminy) i są po prostu dalekie od natury. Najlepiej robić samemu:)) Pozdrowionka :)

Autor: gosia  01.03.2005 zgłoś

Tuśka w pełni zgadzam się z Tobą. Piję tylko świeżo wyciskane soki. Trzydniowa kuracja tylko na soku jabłkowym doskonale oczyszcza organizm. Wypija się ok 2 l soku w porcjach co 2 godz. Soki z kartonów są naprawdę nic niewarte. Ale człowiek często musi sam na sobie doświadczyć aby uwierzyć. Tak było ze mną. Dopiero choroba sprawiła że zaczęłam zdrowo się odżywiać.

Autor: Margo_18  31.07.2005 zgłoś

Soki sa niezwykle kaloryczne o wiele bardziej niz owoce w czystej postaci no i oczywiscie warzywka....ja osobiscie nie polecałabym soków gestych typy Pysio lub Kubuś sama sie przekonałam ze sie od nich tyje w przeciagu niecałych 3 tygodni....tak samo nie polecałabym spozywania jabłek< czysty cukier i woda>....po jabłakach niestey wystepuje celulitis....Pozdrawiam wszystkich dbajacych o swoje menu

Autor: Dzidzia  31.08.2005 zgłoś

Hej,a slyszeliscie o sokach Fit??????? Sa bardzo pyszne i zawieraja o polowe mniej kalorii niz zwykle soki.Sama wyprobowalam.......}}}}} mniam mniam. Ale i tak wole piwko!!!!!!!!!!!

Autor: Didi  11.01.2007 zgłoś

Jestem zalamana lubie sobie dla odprezenia wypic na noc 1 piwko ale zauwazylam ze brzuszek mi rosnie tylko nie wiem czy dlatego ze wypijam to 1 piwko czy dlatego ze rzucilam palenie i teraz wiecej jem pomocy moze ktos zna jakis sposob na utrate wagi i mniejszy apetyt

Autor: Daria Kowalska  28.04.2008 zgłoś

mieszkam na ulicy milenium 66 kto chce niech przyjeżdza :*zapraszam na piwko

Autor: kkkkkaara  28.04.2008 zgłoś

może ktoś podać przepisy na soczki??

Autor: Cdcvjngweh  28.04.2008 zgłoś

waże 30 kg a mam 16 lat czy to normalne??

Autor: gość  07.08.2013 zgłoś

xzv

Dodaj własny komentarz

(twój pseudonim, imię lub nazwisko)

(nieobowiązkowo; nie musisz podawać adresu e-mail!)

Min. liczba znaków: 3

Kafeteria / Zamów reklamę w Kafeterii / Redakcja (PR + autorzy) / Kosmetyki do testów / Patronaty
© 1999-2014 Grupa Wirtualna Polska Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu